شنبه     29/تیر/1398 
دسته: اخبار
بازدید: 348

مصاحبه خبری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان در خصوص میز خدمت

بسمه تعالی

بمنظور ارائه گزارش به مردم شریف استان خراسان جنوبی در خصوص نحوه استقرار میز خدمت در دستگاه های اجرایی استان، اولین مصاحبه تلویزیونی محمد هادی آرین ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی و کوروش آموزگار معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در برنامه "گفتمان هفته " در مورخ 18/04/97برگزار گردید.

در این نشست محمد هادی آرین با استناد به بند 2 ماده (18) و در اجرای ماده (17) تصویب نامه شورای عالی اداری با عنوان "حقوق شهروندی در نظام اداری" به شماره 1127128 مورخ 28/12/95 ؛ هدف از استقرار میز خدمت در استان را ارائه خدمات به موقع ، سریع و آسان به ارباب رجوع و همچنین ارتقاء رضایتمندی آنان از عملکرد دستگاه های اجرایی استان برشمردند.

ایشان افزودند بلافاصله پس از ابلاغ دستورالعمل استقرار میز خدمت از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور در مورخ 07/09/96 و بخشنامه ریاست محترم جمهوری در مورخ 01/03/97 استقرار میز خدمت در دستگاه های اجرایی توسط مدیران محترم در دستور کار قرار گرفت . که بحمدا... علیرغم اینکه تجربه ای جدید محسوب میشود این مهم تقریباً در تمام دستگاه های اجرایی محقق شده است.

ایشان در بخش دیگری از گفتمان ضمن تشکر از ارشادات ، توصیه ها و رهنمون های استاندار محترم در این خصوص ، همچنین همکاری و همراهی دفتر ارزیابی عملکرد استانداری در پایش استقرار میز خدمت، هدف نهایی میز خدمت را حذف مراجعه حضوری ارباب رجوع و جلوگیری از سرگردانی مردم در اداراتی دانستند که دارای بیشترین ارباب رجوع هستند.

در خصوص اخذ استعلامات بین دستگاهی عنوان کردند با توجه به اینکه در ساختار جدید اخذ این استعلامات بر عهده دستگاه های اجرایی ذیربط است که این امر سبب کاهش هزینه ها برای ارباب رجوع خواهد بود. همچنین با توجه به اینکه یکی دیگر از اهداف استقرار میز خدمت کاهش فساد اداری در دستگاه های اجرایی است اظهار کردند که الحمدلله در این خصوص مشکل خاصی نیست واز آنجا که در میز خدمت مراحل و فرایند انجام کار کاملا شفاف و مشخص است در بستر جدید احتمال مفسده آمیز بودن بسیار پایین است.

در خصوص فضای استقرار میز خدمت نیز عنوان شد استانداردهای پیش بینی شده که شرط اول آن سهل الوصول بودن میز خدمت برای ارباب رجوع است.

ایشان افزودند در بازدیدهای میدانی که به صورت سرزده و بدون هماهنگی قبلی انجام شده وقرار است هر دو ماه یکبار تکرار شود در مرحله اول شاهد استقرار مطلوب میز خدمت وهمچنین گماردن متصدیان توانمند و پاسخگو در میز خدمت اکثر دستگاه های اجرایی استان بوده ایم.

در پایان اظهار امیدواری کردند که با همت مدیران استانی و همراهی مردم شریف استان جزء استانها ی برتر در خصوص استقرار میز خدمت باشیم.

در بخش دیگری از این نشست آموزگار معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی عنوان کردند که بحث استقرارمیز خدمت شامل کلیه دستگاه های اجرایی ذیل ماده 5 قانون خدمات کشوری است و سازمان مدیریت وبرنامه ریزی حسب وظیفه ذاتی خود در راستای استقرار میز خدمت برنامه ریزی وآموزش های لازم را برای مدیران و متصدیان میز خدمت انجام داده است .

ایشان افزودند بازدید های میدانی به صورت مستمر انجام میشود که گزارش آن پس از جمعبندی به شورای رهبری توسعه مدیریت استان که به ریاست استاندار محترم برگزار میشود ارائه و پس از تصویب در شورا جهت انعکاس به سازمان اداری و استخدامی کشور ارسال خواهد شد.

در ادامه عنوان کردند که بحث میز خدمت الکترونیکی در حال حاضر و به موازات میز خدمت حضوری در حال استقرار است. و بر اساس دستورالعمل ابلاغی پس از احصاء عناوین خدمات (حضوری و الکترونیکی) از سازمان اداری و استخدامی کشور قابل پیاده سازی است. ایشان افزودند که مقرر شده حداقل دو دستگاه از دستگاه های اجرایی استان که برای ارائه کلیه خدمات بصورت الکترونیکی آمادگی دارند را ظرف دو ماه آینده در این راستا پشتیبانی نموده تا مردم شریف استان از خدمات این دستگاه ها بصورت صد درصد الکترونیکی بهره مند گردند.

ایشان اظهار داشتند در بازدید های میدانی صورت گرفته می توان گفت که حداقل 90 درصد از دستگاه های اجرایی استان اهتمام لازم را برای استقرار میز خدمت داشته اند. در 60 درصد دستگاه های اجرایی شرایط خوبی وجود دارد و فقط در برخی از دستگاه ها به علت عدم وجود زیرساخت لازم به شرایط مطلوب دست نیافته اند

در پایان نیز عنوان کردند که رمز موفقیت استقرار مطلوب میز خدمت بستگی به میزان مطالبه گری و ارتقاء فرهنگ اشراف به قوانین توسط مردم دارد همچنین نقش صدا وسیما در خصوص این فرهنگ سازی نیز بسیارحائز اهمیت است. ضمناً باید گفت که استان خراسان جنوبی اولین استانی بود که با انعقاد تفاهم نامه ای که با دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد استانداری منعقد کرد و تشکیل تیم مشترک ارزیابی ، بازدید های و ارزیابی های خوبی را در راستای استقرار میز خدمت انجام داده است.